Metodiskās izstrādnes 2024.2025.m.g.
IZSTRĀDĀTIE MĀCĪBU UN METODISKIE MATERIĀLI
IZGLĪTOJAMAJIEM UN PEDAGOGIEM 2024./2025.M.G.
Metodisko izstrādni var saņemt, rakstot uz elga.drelinga@lint.lv
|
N.p.k. |
Metodiskā materiāla nosaukums |
Apraksts |
Pedagogs, autors |
|
MĀCĪBU UN METODISKIE MATERIĀLI MŪŽIZGLĪTĪBAS KOMPETENČU APGUVEI |
|||
|
1. |
DARBA BURTNĪCA “UGUNS DROŠĪBA” (1.līmenis) |
Palīgmateriāls pedagogiem un audzēkņiem apgūstot tēmu: “Uguns drošība”, “Darba drošība”, “Rīcība ārkārtas situācijās”. Mērķauditorija: profesionālās izglītības iestāžu audzēkņi, kuri apgūst mūžizglītības moduli “Sabiedrības un cilvēka drošība” (1.līmenis), kā arī pedagogi mācot darba aizsardzības tēmas. |
Margarita GRIGORJEVA |
|
2. |
PĀRBAUDES DARBI (1.līmenis) |
Palīgmateriāls pedagogiem un audzēkņiem apgūstot tēmu: “Indivīda droša un pareiza uzvedība sabiedrībā” Mērķauditorija: profesionālās izglītības iestāžu audzēkņi, kuri apgūst mūžizglītības moduli “Sabiedrības un cilvēka drošība” (1.līmenis). |
Rolands KAVINSKIS |
|
3. |
PROFESIONĀLĀS IDENTITĀTES VEIDOŠANA CAUR VIDEO REKLĀMAS MONTĀŽU IKT UN INFORMĀCIJPRATĪBAS KONTEKSTĀ |
Mērķis: Veicināt izglītojamo profesionālās identitātes apzināšanos un attīstīt digitālās prasmes, informācijpratību un valodas kompetenci, integrējot latviešu valodas mācību saturu video reklāmas montāžas procesā, prezentējot savu izvēlēto profesiju informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kontekstā. Mērķauditorija: profesionālās vidējās izglītības programmas 1. kursa izglītojamie. |
Jekaterina SIVICKA Marina MIHAILOVSKA |
|
4. |
UNESCO UN PASAULES KULTŪRAS. UNESCO REĢISTRĀ IEKĻAUTIE LATVIJAS KULTŪRVĒSTURISKIE OBJEKTI.
|
Mērķis: Sekmēt izglītojamo spējas apgūt zināšanas, veicināt interesi par Latvijas kultūrtelpu, lai izglītojamie spēj nosaukt UNESCO darbības principus, tos skaidrot, atpazīst UNESCO reģistrā iekļautos Latvijas kultūrvēsturiskos objektus, nosauc un novērtē savas kultūras izcilākos kultūrobjektus, kas iekļauti šajos reģistros. Mērķauditorija: Ainavu būvtehniķis, 1.kurss, Augkopības tehniķis, 1.kurss Izglītības moduļa "Valodas, kultūras izpratne un izpausmes" (2. līmenis) apguvei. |
Vita VANAGA |
|
5. |
NO IDEJAS LĪDZ BIZNESAM |
Metodiskās izstrādnes materiālus var izmantot pedagogi, kuri vada kādu no mūžizglītības moduļiem «Iniciatīva un uzņēmējdarbība», «Uzņēmējdarbība dizainā» u.c., mācību priekšmetus vai arī kopā ar izglītojamajiem veido SMU. Mērķauditorija: jebkuras mācību programmas izglītojamais, kurš apgūst mūžizglītības moduli «Iniciatīva un uzņēmējdarbība», «Uzņēmējdarbība dizainā» u.c., mācību priekšmetus vai arī vēlas izveidot Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU), kā arī pedagogi, kuri vada šos moduļus. |
Ilona KUŅICKA |
|
MĀCĪBU UN METODISKIE MATERIĀLI PROFESIONĀLO KOMPETENČU APGUVEI |
|||
|
BŪVNIECĪBAS UN SILTUMA, GĀZES UN ŪDENS TEHNOLOĢIJU NODAĻAS |
|||
|
6. |
MATERIĀLU MAKRO MIKRO STRUKTŪRAS ANALĪZE, LŪZUMU PĒTĪŠANA |
Metodiskās izstrādnes mērķis: Dalīties pieredzē un uzlabot mācību metožu pielietošanu – materiālmācības teorijas un praktisko mācību nodarbībās. Mērķauditorija: Metodiskā izstrādne paredzēta “Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas” nodaļas profesionālo priekšmetu pedagogiem, kā arī to ir iespējams izmantot informācijas ieguvei programmas “Materiālmācība” izglītojamajiem. |
Raimonds VADZIS |
|
7. |
MATERIĀLU MEHĀNISKO ĪPAŠĪBU PĀRBAUDE |
Metodiskā izstrādne izveidota, lai iepazīstinātu izglītojamos ar materiālu mehāniskās pārbaudes dažādiem veidiem, to izmantošanas mērķi un piemēriem praktiskās situācijās Mērķauditorija: Izglītojamie, kuri apgūst programmu “Inženierkomunikāciju būvtehniķis”, “Siltumapgādes un apkures sistēmu tehniķis”. |
Raimonds VADZIS |
|
8. |
JUMTA DĀRZU VEIDI, MATERIĀLI, KONSTRUKCIJAS UN IERĪKOŠANAS TEHNOLOĢIJAS
|
Materiāla apguves laikā izglītojamie spēs nosaukt jumta dārzu veidus un raksturot to galvenās atšķirības. Nosaukt jumta dārzu izbūvei izmantojamos materiālus un raksturot to pamatfunkcijas, ka arī visaptveroši raksturo jumta dārzu konstrukciju uzbūves principus , to darbības principus un spēs izvēlēties atbilstošāko atkarībā no vietas situācijas. Mērķauditorija: Ainavu būvtehniķis, 4.LKI; 1.kurss |
Tatjana BOGDANOVA |
|
METĀLAPSTRĀDE UN MAŠĪNZINĪBU NODAĻA |
|||
|
9. |
AUTOMOBĪĻA UZBŪVES PAMATI |
Metodiskajā izstrādnē apkopota informācija par automobīļu uzbūves pamatiem Mērķauditorija: Programmu kopas Autotransports izglītojamie. |
Sņežana RUTKOVSKA |
|
10. |
PAAUGSTINĀTAS GRŪTĪBAS TESTA UZDEVUMI AUTOMEHĀNIĶIEM |
Autoru kolektīvs atlasījuši un apkopojuši paaugstinātas grūtības jautājumus. Mērķauditorija: Tests paredzēts profesionālās izglītības skolotājiem, izglītojamajiem un visiem, kuri apgūst vai palīdz apgūt automehāniķa profesiju padziļināti.
|
Konstantīns SARANS Andrejs MACAKS
|
|
11. |
VIDEOUZDEVUMI MIP AUTOMEHĀNIĶIS PROFESIONĀLĀS KVALIFINĀCIJAS EKSĀMENAM |
Autoru kolektīvs izveidojuši videomateriālu par svarīgākajiem jautājumiem gatavojoties kvalifikācijas eksāmenam. Mērķauditorija: Programmu kopas Autotransports izglītojamie. |
Aigars VELIKS Aleksandrs TAVKINS |
|
12. |
INTERAKTĪVAIS MĀCĪBU LĪDZEKLIS “KRĀSU TOŅU VEIDOŠANA”
|
Interaktīvais līdzeklis moduļa satura apguvei: teorijas izklāsts, pieredzes apraksts, pārbaudes darbi un pašpārbaudes uzdevumi. Mērķauditorija: Topošie transportlīdzekļu krāsotāji un viņu pedagogi. |
Andris OZOLIŅŠ |
|
13. |
INTERAKTĪVAIS MĀCĪBU LĪDZEKLIS «KRĀSOŠANAS DARBU ORGANIZĒŠANA» |
Interaktīvais līdzeklis moduļa satura apguvei: teorijas izklāsts, pieredzes apraksts, pārbaudes darbi un pašpārbaudes uzdevumi. Mērķauditorija: Topošie transportlīdzekļu krāsotāji un viņu pedagogi. |
Māris LOČMELIS |
|
14. |
MĀCĪBU LĪDZEKĻU KARTĒŠANA MIP TRANSPORTLĪDZEKĻU KRĀSOTĀJS MODUĻIEM “TRANSPORTLĪDZEKĻU UZBŪVES PAMATI” UN ”VIRSBŪVES DETAĻU REMONTA PAMATI” |
Mācību līdzekļu kartēšana veikta ar mērķi izpētīt jaunākos informācijas avotus transportlīdzekļu krāsošanas jomā. Mērķauditorija: Topošo transportlīdzekļu krāsotāju, autovirsbūves remonta tehniķu un automehāniķu pedagogi. |
Aigars VELIKS |
|
15. |
MĀCĪBU LĪDZEKĻU KARTĒŠANA MIP TRANSPORTLĪDZEKĻU KRĀSOTĀJS MODUĻIEM “Virsmu sagatavošana krāsošanai”, “Virsmu krāsošana”, “Krāsas toņu veidošana”, “Virsbūves dekoratīvā aplīmēšana” un “Krāsošanas darbu organizēšana” |
Mācību līdzekļu kartēšana veikta ar mērķi izpētīt jaunākos informācijas avotus transportlīdzekļu krāsošanas jomā. Mērķauditorija: Topošo transportlīdzekļu krāsotāju pedagogi. |
Māris LOČMELIS |
|
16. |
METINĀŠANAS NEATBILSTĪBU/DEFEKTU VEIDI TO RAŠANĀS CĒLOŅI UN NOTEIKŠANAS PAŅĒMIENI |
Lai iemācītos pareizi un kvalitatīvi metināt, ir nepieciešams iegūt zināšanas par neatbilstību/defektu veidiem to rašanās cēloņiem un kā tos var noteikt. Mērķauditorija: topošie metinātāji |
Aleksandrs TIHOJS |
|
17. |
PROFESIONĀLĀ SVEŠVALODA “The Profession of Auto Mechanic. Basic Concept” “The main engine and chassis component. Learning specialized technical vocabulary” “Main Parts of a Combustion Engine” “Main Types of Industrial Vehicles”
|
Šo metodisko izstrādni var praktiski izmantot dažādās izglītības situācijās un vidēs: Karjeras izglītībā – iepazīstinot skolēnus ar automehāniķa profesiju kā potenciālu nākotnes karjeras izvēli. Tehnoloģiju un mājsaimniecības stundās – kā tematu par profesijām, mehānismiem, tehniskām zināšanām. Profesionālās izglītības iestādēs – ievadnodarbībās studentiem, kuri sāk apgūt mehānikas vai automobiļu tehniķa programmas. Mācību ekskursijās vai praktiskajās darbnīcās – kā teorētisko zināšanu papildinājumu pirms praktiskas iepazīšanās ar autoservisu vidi. Karjeras dienās, interešu pulciņos vai nometnēs – lai motivētu jauniešus domāt par tehniskajām profesijām. Skolotājiem un karjeras konsultantiem – kā atbalsta materiālu mācību satura izstrādē vai personalizētā mācību procesā. Mērķauditorija: II-IV kurss Smago spēkratu mehāniķi, Automehāniķi |
Oļegs OSTROVSKIS Natālija ANDREJEVA Nataļja GOLUBEVA |
|
LAUKSAIMNIECĪBAS NODAĻA |
|||
|
18. |
CEĻU SATIKSMES NOTEIKUMI TĒMA: CEĻA ZĪMES UN TO RAKSTUROJUMS. RĪKOJUMA ZĪMES
|
Metodiskā izstrādne veidota kvalifikācijām: «Lauksaimniecības mehanizācijas tehniķis», «Augkopības tehniķis» un «Ainavu būvtehniķis», lai būtu iespēja uzskatāmāk un kvalitatīvāk Traktortehnikas vadītāju sagatavošanas ietvaros sagatavoties traktortehnikas vadīšanai ceļu satiksmē Mērķauditorija: Metodiskā izstrādne izmantojama skolotājam mācīšanai klātienē vai attālināti tiešsaistē, bet izglītojamajiem - individuāli. |
Leonards SPŪLIS |
|
19. |
NEZĀĻU SUGAS, TO ATTĪSTĪBAS FĀZES
|
Metodiskā izstrādne izveidota, lai attīstītu izglītojamo prasmes nezāļu atpazīšanā. Mērķauditorija: Prezentāciju skolotājs var izmantot mācību stundā strādājot ar topošajiem augkopības tehniķiem un izglītojamie - atkārtojot individuāli |
Zinaīda VINGRE |
|
ĒDINĀŠANAS PAKALPOJUMU NODAĻA |
|||
|
20. |
ILGTSPĒJĪGA UN VESELĪGA KONDITOREJA |
Mērķis: Sniegt priekšstatu par ilgtspējīgo un veselīgo konditoreju. Izglītot izglītojamos par veselīgas konditorejas priekšrocībām un ilgtspējības nozīmi. Uzdevumi : Padziļināt izpratni par veselīgo ēdienu, kas nesatur dzīvnieku izcelsmes produktus, izmantojot augu valsts izejvielas, prast aizstāt ar dažādu augu valsts alternatīvām. Mērķauditorija : Izglītojamie, kuri apgūst programmu «Konditora palīgs». |
Alīna CIMOŠKA |
|
21. |
UZKODU UN SAGATAVJU MĀKSLA: IESKATS PROFESIONĀLAJĀ PASAULĒ |
Mērķis ir sekmēt izglītojamo zināšanas par uzkodu veidiem, lietošanas veidu, pagatavošanai nepieciešamajām izejvielām, noformējumu. Mērķauditorija: izglītojamie, kas apgūst profesionālās izglītības programmu «Ēdināšanas pakalpojumu speciālists». |
Marija AĻEKSEJEVA |
|
ARHITEKTŪRAS UN DIZAINA NODAĻA |
|||
|
22. |
MATERIĀLU IESTATĪŠANA 3D’S MAXPROGRAMMĀ+ CORONARENDERIS |
Fotoreālistiskas vizualizācijas izstrāde interjera projektēšanas mācību moduļos, veidojot darba prezentmateriālus. Mērķauditorija: specialitātes «Interjera dizainera asistents» audzēkņi. |
Kristīna CIMOTIŠA Sigita SVĒTEŅA |
|
23. |
GEŠTALTA PRINCIPU UZTVERE UN IZMANTOŠANA KOMPOZĪCIJAS VEIDOŠANĀ
|
Sasniedzamais rezultāts: Iepazīstināt audzēkņus ar Geštalta uztveres principiem, trenēt prasmes tos saskatīt dažādos grafiskos maketos un prast pielietot tos praktiskos uzdevumos. Mērķauditorija: specialitātes «Interjera dizainera asistents» audzēkņi. |
Zaiga PETTERE-KAĻIŅINA |
|
24. |
RASĒJUMU NOFORMĒJUMS UN IZPILDES SECĪBA |
Mūsdienās izglītība straujiem soļiem iet datorizācijas virzienā, tāpēc ir svarīgi sniegt piemēroto materiālu par rasējumu izveidi un noformējumu. Mērķauditorija: specialitātes «Arhitektūras tehniķis» audzēkņi. |
Anastasija VINOGRADOVA |
|
25. |
KRĒSLA MODEĻA VEIDOŠANA, IZMANTOJOT MAKETĒŠANAS PAMATPRINCIPUS
|
Iepazīstināt izglītojamus ar maketēšanas veidiem ar maketēšanas rīku un materiālu izmantošanas norādēm, to praktisku pielietojumu darbā, kā arī instrukcija par mēroga aprēķināšanu krēsla modeļa izstrādē. Mērķauditorija Interjera dizainera asistents. |
Irina ABRAMOVA, Ineta AUZĀNE |
|
MĀCĪBU UN METODISKIE MATERIĀLI VISPĀRIZGLĪTOJOŠO MĀCĪBU PRIEKŠMETU APGUVEI |
|||
|
26. |
ATBALSTA MATERIĀLI LATVIEŠU VALODĀ (morfoloģijas pamatjautājumi, 2. daļa)
|
Mērķis: turpināt veidot mūsdienīgu, ērti lietojamu, pārskatāmu atbalsta materiālu par morfoloģijas pamatjautājumiem (2.daļa), iekļaujot nelokāmo vārdšķiru vārdus (apstākļa vārdi, partikulas, prievārdi, saikļi, izsauksmes vārdi) un to morfoloģisko raksturojumu. Mērķauditorija: profesionālās vidējās izglītības programmas 1. – 3. kursa izglītojamie |
Ārija ŠUMEIKO Ludmila BOGAČOVA
|
|
27. |
JĀNIS GROTS – LAIKMETĪGĀ DEVĪZE VĒSTULĒS SOLVEIGAI UN MŪSDIENU REKVIZĪTI VĒSTULĒS
|
Vēstuļu sazināšanās forma ir stabila, nespēj izkonkurēt inovatīvās saziņas formas, tāpēc, paliek aktuāla jebkurā laikmetā. Vēstules forma ir klasika, bet klasika vienmēr ir modē. Mērķis atklāt vēstuļu sazināšanās formas nozīmi mūsdienās. Mērķauditorija: profesionālās vidējās izglītības programmas 1. – 3. kursa izglītojamie |
Diāna JAUNMUKTĀNE |
|
28. |
METODISKAIS DARBS MĀCĪBU PRIEKŠMETĀ “ SPORTS ” |
Šī metodiskā materiāla ir palīdzēt skolēniem apgūt un izpildīt dažādus vingrojumus pareizi, droši un apzināti, attīstot lokanību, spēku, koordināciju un elpošanas kultūru. Mērķauditorija: audzēkņiem kā vizuāla un teorētiska atgādne mācību priekšmetā “Sports un veselība”, balstoties uz Skola2030 kompetenču pieeju. |
Inese VĪČA Edgars BALTACIS Jānis ČAPLINSKIS
|
|
29. |
SPĒLE-VIKTORĪNA PAR VĀCIJU UN VĀCU VALODU |
Metodiskās izstrādnes mērķis ir radīt interesi par Vāciju un vācu valodu. Mērķauditorija: 2.kursa audzēkņi, kuri pabeidz vācu valodas apguves kursu B1 |
Jeļena RIBAKOVA |
|
30. |
OLIMPIĀDES UZDEVUMI LATVIEŠU VALODĀ 3. KURSA IZGLĪTOJAMAJIEM
|
Sasniedzamais rezultāts: •prast veidot formulējumus un to pamatojumus; •zināt leksikas, morfoloģijas un sintakses vielu vidusskolas līmenī; •prast pielietot esošās zināšanas, veicot uzdevumus. Mērķauditorija: 3. kursa izglītojamie. |
Gunta ŠUKUROVA |
|
31. |
NOSLĒGUMA PĀRBAUDES DARBS LATVIEŠU VALODĀ |
Metodiskās izstrādnes mērķis : Pilnveidot izglītojamo zināšanas un izpratni par latviešu valodas sistēmu, analizējot valodas līdzekļus, prasmi skaidri izteikt un pamatot viedokli argumentētā esejā/pārspriedumā, saistot ar savu pieredzi. Mērķauditorija: profesionālās vidējās izglītības programmas 1. -3. kursa izglītojamie. |
Vera SAPEGO |
|
32. |
CE LATVIEŠU VALODĀ 1.DAĻAS PARAUGA UZDEVUMI
|
Mērķis un uzdevumi: Pilnveidot izglītojamo zināšanas un izpratni par latviešu valodas sistēmu un stilistiku, kā arī prasmi analizēt valodas līdzekļus un prasmi skaidri izteikt un pamatot argumentētu viedokli, sasaistot to ar savu pieredzi. Mērķauditorija: 3.kurss |
Aļona ŅIKITINA
|
|
33. |
ŠAHS |
Darba mērķis: iepazīt plašāk šaha spēles specifiku un īpatnības. Iepazīties ar šaha vēsturi. Papildināt zināšanas par doto sporta veidu. Popularizēt šaha spēli un vecināt aktīvu dzīvesveidu. Mērķauditorija: Latgales Industriālā tehnikuma audzēkņi |
Jevģēnijs DUBOVECS |
|
34. |
KOMBINĒTAIS PĀRBAUDES DARBS SOCIĀLĀJĀS ZINĪBĀS UN VĒSTURĒ I
|
Mērķis: sniegt visaptverošu novērtējumu par skolēnu zināšanām, prasmēm un kompetencēm par noteiktu laika posmu vai tēmu. Mērķauditorija: vēstures un sociālo zinību vidusskolas posma skolotāji |
Aļona RIŽAKOVa Olita RAGELE Natalja LEONČUKA
|
|
35. |
«PASAULES IDIOMAS»- |
Mērķis: padziļināt jauniešu izpratni par angļu valodu Mērķauditorija: angļu valodas skolotāji un izglītojamie |
Nataļja LUKAŠEVIČA |

























